Weblogs

Jan-Bert Dijkstra

Programmadirecteur Beter Benutten

Het programma Beter Benutten is tijdelijk, de filosofie erachter blijft

"We zijn ooit met dit programma gestart om een aantal heel concrete resultaten te realiseren, met een manier van werken die zowel vernieuwend als onderzoekend is. Ten eerste door andere oplossingen te zoeken dan gebruikelijk; door naast bouwen en aanleggen ook te focussen op de vraagkant. In de Beter Benutten aanpak zetten we de reiziger centraal. Ten tweede door de piekbelasting anders te benaderen. De spits is het gevolg van hoe we met zijn allen leven en werken, maar wat als we met die leef- en werkgewoontes spelen? Dat kun je niet alleen, dus hebben we in dit programma gezocht naar partners om mee samen te werken. Ten derde zochten we naar innovatieve maatregelen en meten wij wat werkt en wat niet.

Jan-Bert Dijkstra | Bedrijven | 27-10-2017

Beter Benutten: de succesvolle ontdekkingsreis gaat verder

‘Zes jaar Beter Benutten heeft mooie resultaten opgeleverd: een gezamenlijke regionale aanpak met honderden maatregelen is gerealiseerd.  Dat is gelukt door anders te kijken, met andere partners samen te werken en vooral door aan te sluiten op het gedrag van reizigers en hun reismotieven. Het is mooi om te zien dat deze ontdekkingsreis naar een nieuwe werkwijze en naar nieuwe oplossingsrichtingen steeds meer onderdeel geworden is van onze werkwijze, onder andere in het MIRT’, aldus programmadirecteur Jan-Bert Dijkstra.

Jan-Bert Dijkstra | 03-08-2017

Wat Zweden wil leren van de Nederlandse aanpak

Niet alleen in Nederland is de vraag actueel: hoe gaan we om met de drukte op de weg en in het OV? Ook in Zweden speelt dit vraagstuk rond de steden. En ook daar kennen ze het concept ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’

Jan-Bert Dijkstra | ITS | 18-02-2016

Opdracht voor mezelf en een vraag aan jullie

Terugdenkend aan 2015 schieten mij twee momenten te binnen, die een sterke indruk op mij hebben gemaakt.

 

Jan-Bert Dijkstra | Bedrijven, Reizigers | 16-12-2015

Vol vertrouwen de toekomst tegemoet

Beter Benutten timmert flink aan de weg. Dat kunnen we inmiddels, nu het eerste deel van het programma is afgerond, volmondig zeggen. Jaarlijks mijden ruim 3 miljoen mensen de spits. Een belangrijke mijlpaal! Dit succes had niet kunnen bestaan zonder al die projecten in de Beter Benuttenregio’s. Die bieden veel perspectief voor het vervolgprogramma, waarin we de reistijd in de spits in de drukste gebieden met 10 procent willen verminderen.

Jan-Bert Dijkstra | Spitsmijden | Bedrijven, Reizigers | 10-03-2015

2014 een prachtig Beter Benutten jaar

Aan de vooravond van wat een prachtig Beter Benutten jaar belooft te worden, blik ik nog even terug op 2013. Afgelopen jaar hebben we twee nieuwe regio’s verwelkomd en hebben we met elkaar, alle projectteams, projectleiders, programmamanagers keihard gewerkt aan de resultaten die we in 2014 hopen te oogsten. Dat wordt een uitdagend jaar waarbij de programmadirectie een ieder zo veel mogelijk ondersteunt. Het wordt ook het jaar van het vervolg van Beter Benutten.
Jan-Bert Dijkstra | 14-01-2014

Beweging op gang brengen

Gekscherend zeg ik wel eens, mijn baan bestaat in een notendop uit zitten, luisteren en praten. Tijdens die gesprekken en overleggen die ik voer zowel binnen als buiten het ministerie is het voor mij juist de uitdaging om mensen in beweging te brengen. En daarbij enthousiasme overbrengen over de resultaten en de aanpak van het programma Beter Benutten. Het in beweging brengen van zowel mijn eigen omgeving als daarbuiten dat is niet alleen het thema van deze werkweek maar ook van wat we met Beter Benutten willen bereiken.
Jan-Bert Dijkstra | 04-04-2013