Regio Haaglanden: Betere bereikbaarheid voor gezonde economie

Haaglanden kent een bijzondere Beter Benutten aanpak. We hebben net als de andere regio’s een trio, en daarin vertegenwoordig ik de regionale overheid en Ab van der Touw, CEO van Siemens Nederland, het bedrijfsleven. Met ons is er nog een flink aantal ambassadeurs actief. We hebben onze regio opgedeeld in vijf gebieden en in elk gebied trekken een bestuurder en werkgever de kar om zo de bereikbaarheid te verbeteren en economische kansen te creëren.

Zelf sta ik samen met André van Herk (directeur van verhuisbedrijf UTS) aan het roer om de doorstroming van het verkeer in de Centrale Zone Den Haag te bevorderen. En daarmee leveren we een bijdrage aan het Beter Benutten doel van Haaglanden: minder files in de regio door een betere benutting van de infrastructuur en meer capaciteit in het openbaar vervoer. Ik wil vooral de samenwerking tussen overheid en werkgevers benadrukken: ik sta voor het op orde brengen van de voorzieningen, zoals goede fietspaden en het verbeteren van tramlijnen en het oplossen van wegenknelpunten. Daarmee kan het bedrijfsleven succesvol inzetten op het principe van 'slim werken slim reizen'.

Voor mij zijn alle projecten die een steentje bijdragen aan een betere bereikbaarheid van Haaglanden van belang. In de Centrale Zone van Den Haag wordt hard gewerkt. We willen immers in 2014 klaar zijn. We investeren in het aanpassen van de tramhalten en sporen van de tramlijnen 15 en 17, zodat daar straks nieuwe, moderne en ruimere trams kunnen rijden. Deze tramlijnen verbinden Ypenburg, Wateringseveld, Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp met het Centrum van Den Haag. Verder hebben we eind 2012 200 extra fietsparkeerplekken opgeleverd bij station Den Haag Centraal en is een reisinformatiepaneel bij P+R Ypenburg geopend, waarop actuele vertrektijden van de trein staan. Deze maatregelen maken de reis veel prettiger voor de OV-reiziger, de fietser en de P+R gebruiker.

Eind 2014 ben ik echt trots als ik tevreden OV-reizigers zie, het wegverkeer beter doorstroomt en veel fietsers tegen kom op de nieuwe fietspaden. Dat betekent namelijk dat we een flinke verbetering hebben gerealiseerd in het verkeer- en vervoersysteem van Den Haag en Haaglanden en dat is goed voor de groei van de economie.

Peter Smit

6 februari 2013