Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie. Talking Traffic Update #41
Platform Beter Benutten
Hoofdafbeelding
 

Talking Traffic Update #41
Innovatie in mobiliteit

Inhoud

Succesvolle editie Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten
Korte impressie sessies Houten
SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN-norm 3384 met intergroentijden
Open Trip Model overgedragen aan SUTC
Eurofiber Group treedt toe tot Partnership Talking Traffic
Speciale WIKI ‘Talking Traffic en verkeersmanagement’ nu online beschikbaar
Nieuw: Testfilm Partnership Talking Traffic
1000ste gebruiker voor DMI-community
In de media
Kalender



Succesvolle editie Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten

Succesvolle editie Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten

Het Partnership Talking Traffic verzorgde met een aantal vertegenwoordigers van de bedrijven en de overheden gezamenlijk de officiële opening van Verkeer, Mobiliteit en Parkeren. ‘Vorig jaar was vlak voor ‘Houten’ de formele lancering van het Partnership, nu ligt er een jaar van hard werken achter ons. We zitten midden in het testproces en hebben tal van usecases (gebruikstoepassingen) ontwikkeld. Als bedrijven en overheden willen we het verkeer slimmer maken en zo – in elk geval deels - een einde maken aan de ellende op de weg’, aldus Caspar de Jonge, namens het ministerie van IenW. ‘De overheid investeert hiertoe samen met het bedrijfsleven in innovatieve diensten en slimme verkeerslichten.’ Met een gezamenlijke druk op een rode knop openden de partners het evenement.

Lees meer




Korte impressie sessies Houten

Korte impressie sessies Houten Beide dagen van Verkeer, Mobiliteit en Parkeren kenden een vol sessieprogramma, waaraan ook het Partnership Talking Traffic en de iCentrale een flinke bijdrage leverden. Hier vindt u een korte sfeerimpressie van de diverse sessies. Alle presentaties staan hier. Ook staan alle foto's van de bijeenkomst op de community-site.



SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN-norm 3384 met intergroentijden

SWARCO iTC2- iVRI gecertificeerd volgens nieuwe NEN-norm 3384 met intergroentijden

In de stand in Houten deelde een trotse Freek van der Valk, directeur Swarco, mee dat Swarco als eerste Nederlandse leverancier van iVRI’s voldoet aan de nieuwe versie van de norm NEN3384, die op 1 januari 2018 van kracht wordt. In deze norm wordt een andere methode gehanteerd voor de bewaking van de veiligheid van de afwikkeling van verkeersstromen. De in Nederland gangbare ‘ontruiminginstijden’ worden omgezet naar de internationaal toegepaste ‘intergroentijden’. Deze methodiek biedt afhankelijk van de vormgeving van het kruispunt een compactere afwikkeling, waardoor verliestijden worden beperkt.

Lees meer




Open Trip Model overgedragen aan SUTC

Open Trip Model overgedragen aan SUTC

Tijdens een speciale themabijeenkomst over logistiek in Houten hebben Caspar de Jonge, namens het ministerie van IenW en Felix Faassen van Simacan officieel het Open Trip Model als open source model overgedragen aan de Stichting Uniforme Transport Code (SUTC). Deze stichting, een initiatief van TLN, evofenedex en het Nederlands Bureau Binnenvaart (NBB), bestaat al sinds 1986 en is weer geactiveerd om te gaan fungeren als beheers- en expertisecentrum voor standaarden in de logistieke sector. Hoofddoel is het optimaliseren, bevorderen en vereenvoudigen van data-uitwisseling in de logistiek. Daarbij kan het Open Trip Model een belangrijke rol spelen. Het is een datadeeltoepassing voor de online-uitwisseling van real-time logistieke en verkeerskundige data.

Lees meer




Eurofiber Group treedt toe tot Partnership Talking Traffic

Eurofiber Group treedt toe tot Partnership Talking Traffic

Eurofiber sluit zich aan bij het Partnership Talking Traffic. Tijdens de Councilvergadering van 22 november heeft Harold Smeeman, verantwoordelijk voor business development en innovaties, aangetoond dat Eurofiber over de benodigde capaciteiten beschikt en recentelijk verschillende mooie activiteiten van vergelijkbare aard heeft gerealiseerd.

Zo werkt Eurofiber samen met de automobiel- en telecomindustrie aan innovatieve oplossingen op het gebied van connected- en automated driving. Tevens is het bedrijf betrokken bij de European Automotive en Telecom Alliantie (EATA). Belangrijke ontwikkelingen en toepassingen van deze alliantie zijn zelfrijdend vervoer en ‘truck-platooning’ in Europa van de grond te krijgen. Eurofiber biedt de essentiële hoogwaardige digitale infrastructuur om connected en automated driving oplossingen mogelijk te maken en doet daarnaast studies naar optimale businessmodellen, veiligheid en kwaliteit. In het Dutch Tulip-project werkt Eurofiber mee aan de realisatie van een vrachtwagencorridor voor ‘platooning’ van de havens van Rotterdam naar Antwerpen en het Ruhrgebied (2019).

Harold Smeeman, verantwoordelijk voor innovatieve mobiliteitsoplossingen bij Eurofiber en lid van de Steering Committee van de Europese Automotive-Telecom Alliantie: “Met de toetreding tot het Partnership Talking Traffic kan Eurofiber een waardevolle bijdrage leveren, om ervoor te zorgen dat onderwerpen als de zelfrijdende auto en ‘truck-platooning’ realiteit worden in Nederland. De samenwerking tussen Eurofiber en partners binnen het Partnership Talking Traffic is een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van een nauwe samenwerking om de benodigde slimme digitale infrastructuur voor connected en automated driving mogelijk te maken.”




Speciale WIKI ‘Talking Traffic en verkeersmanagement’ nu online beschikbaar

Speciale WIKI ‘Talking Traffic en verkeersmanagement’ nu online beschikbaar

In de Talking Traffic-community is vanaf nu een speciale WIKI beschikbaar, waarin de betekenis van Talking Traffic voor verkeersmanagement centraal staat. Bezoekers vinden hier alle afspraken die door markt en overheid binnen het Partnership Talking Traffic zijn gemaakt en die betrekking hebben op verkeersmanagement:

  • alle contractuele eisen en besluiten die te maken hebben met het sturen en geleiden door wegbeheerders;
  • alle gemaakte afspraken die gaan over het zorgen voor een begrijpelijk en veilig gebruik van de nieuwe diensten.

Lees meer




Nieuw: Testfilm Partnership Talking Traffic

Nieuw: Testfilm Partnership Talking Traffic

Meer weten over het testproces van het Partnership Talking Traffic?

De film geeft een indruk van de gezamenlijke werkwijze van de partijen binnen het Partnership, om de verschillende systemen uitgebreid te testen. Zo zijn de testen voor alle partijen hetzelfde, moeten ze allemaal aan dezelfde hoge eisen voldoen en zijn de testen te herhalen. In drie fasen testen alle partners volgens dezelfde structuur en methode hun producten en diensten. Daarnaast voert Tass International als onafhankelijk extern bureau steekproefsgewijs controles uit op de tests.

Deze methodiek van testen en de controle daarop zijn essentieel voor het eindproduct. Overheden, weggebruikers en alle partners moeten straks immers blind kunnen vertrouwen op de nieuwe systemen.




1000ste gebruiker voor DMI-community

1000ste gebruiker voor DMI-community

Op donderdag 30 november werd een bijzondere mijlpaal bereikt: Erik Arends van AT Osborne registreerde zich als 1000ste gebruiker van de Dutch Mobility Innovations-community. Bezoekers vinden hier niet alleen een uitgebreid overzicht van activiteiten op het gebied van innovatieve mobiliteit, maar kunnen ook toegang krijgen tot eigen communities van onder meer het Partnership Talking Traffic, Truck Platooning, MaaS regionale pilots en MobilityMoveZ.NL.

Deze mijlpaal bewijst dat steeds meer geïnteresseerden de community weten te vinden. En natuurlijk vraagt dat om een cadeau: voor Erik in de vorm van een mooie fles wijn, voor alle gebruikers van de community in de vorm van een nieuwe video conferencing en screen sharing tool, die geïntegreerd wordt in de Community. Nog efficiënter en duurzaam overleggen dus.

Nog geen lid van de community? Registreren kan via

www.dutchmobilityinnovations.com.




In de media

In de media

Nieuwe wet maakt testen auto’s met bestuurders op afstand mogelijk

De Tweede Kamer ontving op 24 november het wetsvoorstel Experimenteerwet zelfrijdende auto’s van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Als deze wet in werking treedt, kan de minister van Infrastructuur en Waterstaat vergunningen afgeven voor tests op de openbare weg met bestuurders op afstand.

Op dit moment zijn er al auto’s op de weg met geautomatiseerde functies, zoals adaptieve cruise-control, automatisch parkeren en lane-keepingsystemen. Sinds 2015 is het in Nederland mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg, maar hier moet nu nog altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe wet maakt ook het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Dit is een volgende stap in de aanpak om zelfrijdend vervoer in Nederland mogelijk te maken. Op Europees niveau is afgesproken dat alle Europese landen in 2019 klaar moeten zijn om met zelfrijdende auto’s de weg op te kunnen. (Bron: Nieuwsbericht Rijksoverheid)

Midden-Nederland gaat slim gebruikmaken van iVRI’s

‘Vanaf begin 2018 gaan we in Midden-Nederland gebruikmaken van slimme verkeerslichten om auto, fiets en vrachtverkeer beter te faciliteren’, stelt Esther de Lange, programmamanager Goedopweg in een interview in het blad OTAR. ‘In Midden-Nederland worden op dit moment in totaal 104 VRI’s aangepast. Wegbeheerders kunnen met behulp van deze iVRI’s bepalen welke verkeersstromen prioriteit krijgen. Dit moet de doorstroming, bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren.’ Op de Noordelijke Randweg kunnen bijvoorbeeld vrachtwagens van leveranciers van Albert Heijn-vestigingen in Utrecht-Oost een langere groentijd krijgen, zodat deze route aantrekkelijker voor het vrachtverkeer wordt dan de route door de binnenstad. In Amersfoort worden de iVRI’s ingezet om doorstroming van fietsers te bevorderen. Lees het interview (bron: OTAR 7)

Open Trip Model uitgelicht in Transport & Logistiek

In het blad Transport & Logistiek wordt uitgebreid aandacht besteed aan het door Simacan ontwikkelde Open Trip Model (OTM), dat onlangs is geadopteerd door de Stichting Uniforme Transportcode (SUTC). Het OTM van Simacan is een licentievrij en makkelijk bruikbaar datadeelmodel voor online-uitwisseling van real-time logistieke en verkeerskundige data.

In de special staat een interview met Felix Faassen van Simacan. ‘De verdere uitrol van het OTM helpt uiteindelijk de spelers in de logistieke sector, want zij krijgen een steeds beter product in handen waarmee zij hun ketenactiviteiten kunnen optimaliseren, waardoor de positie van de logistieke sector als geheel wordt versterkt’, stelt Faassen in het artikel.

Verder staan in de special andere interviews over digitalisering en het OTM, met Sjoerd Boot van Transport en Logistiek Nederland (TLN), Wout van den Heuvel van SUTC, I&L Logistiek, een middelgrote vervoerder die met OTM werkt en logistiek dienstverlener Jonker & Schut. (bron: Transport & Logistiek)

Primeur: Rotterdamse transporteur koopt eerste Tesla-vrachtwagen

Kwijlende vrachtwagenfans kunnen ze verwachten bij het Rotterdamse Breytner. De transporteur heeft een flinke primeur gescoord in truckland: de aanschaf van de allereerste vrachtwagen van het fameuze merk Tesla.

Het Amerikaanse merk werd beroemd door de ontwikkeling van hippe, glanzende elektrische bolides. Goedkoop zijn die zeker niet, maar dat doet aan de populariteit niets af. Tesla gaat nu zich ook richten op uitstoot-vrije vrachtwagens. (Bron: Rijnmond.nl)




Kalender

Kalender



Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave
van de programmadirectie Beter
Benutten van het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu


Wilt u deze nieuwsbrief niet langer ontvangen? Klik dan hier

 
Platform Beter Benutten
 
Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor jou is bestemd. Indien je niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan je is toegezonden, word je verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.

This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.