Iedereen aan de deelauto?!

Elk bedrijf is gebaat bij minder files, dat spreekt voor zich. Meeliften op bestaande acties is mooi, maar als werkgever nemen wij ook zelf initiatieven die de duurzaamheid en bereikbaarheid van ons eigen bedrijf én die van de regio een impuls geven. Flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord, is mijn overtuiging. Flexibiliteit in werktijden, de manier van reizen en de vergoeding daarvan.

Elk bedrijf is gebaat bij minder files. Het verbaast me dan ook niet dat de fietsactie Samen Schakelen zo’n enorm succes is geworden. Ruim 2.100 medewerkers kochten een fiets en gebruiken deze voortaan voor minstens de helft van hun woon-werkverkeer. De regio Stedendriehoek beloonde ze hiervoor met een fikse korting op de aanschafprijs. Ook ons bedrijf deed aan de actie mee, omdat mobiliteit en duurzaamheid perfect bij onze identiteit passen. Als ingenieursbureau werken we veel aan projecten op het gebied van infrastructuur, milieu en omgeving en daarbij staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Dat geldt dan natuurlijk ook voor onze eigen bedrijfsvoering. Daarom ondersteunden we de fietsactie, een leuk extraatje voor onze medewerkers!

Deelauto’s in plaats van leaseauto’s
Meeliften op bestaande acties is mooi, maar als werkgever nemen wij ook zelf initiatieven die de duurzaamheid en bereikbaarheid van ons eigen bedrijf én die van de regio een impuls geven. Flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord, is mijn overtuiging. Wij zijn bijvoorbeeld een proefproject gestart met deelauto’s van Free to go, samen met andere bedrijven bij ons in de buurt. Vlak bij ons kantoor in Deventer staan enkele Free to go-auto’s die medewerkers kunnen huren. Veel collega’s hebben een leaseauto die het grootste deel van de dag stilstaat. Waarom niet een flink aantal van die stilstaande leaseauto’s inruilen voor veel minder deelauto’s van Free to go, dat is het idee. Medewerkers zijn dan flexibeler in hun keuze of ze met auto, ov of fiets naar het werk komen. Want voor zakelijke ritten onder werktijd is er de Free to go-auto. Het project loopt nu een aantal maanden en de deelauto’s worden inderdaad gebruikt. Binnenkort bespreek ik met de collega-bedrijven of en hoe we dit proefproject voortzetten.

Flexibeler reiskostenvergoeding
Flexibiliteit geldt ook voor onze werktijden. Vier jaar geleden hadden al onze medewerkers nog een vaste werkplek en dito werktijden. Veel collega’s sloten toen elke ochtend achterin de file aan. Nu zijn werktijden en -plek flexibel, waardoor de medewerkers de files kunnen mijden. Een volgende logische stap is een flexibeler reiskostenvergoeding. Deze stap wil ik volgend jaar graag zetten voor ons bedrijf. Momenteel krijgen onze medewerkers óf een kilometervergoeding als ze met de auto reizen óf een ov-vergoeding. Dat maakt het voor bijvoorbeeld de autogebruikers financieel gezien niet interessant om zo nu en dan ook het ov te pakken. Daarom wil ik toe naar een vergoeding van de daadwerkelijke reiskosten. Dus van iemands treinkaartjes én brandstof, en geen vergoeding op de thuiswerkdagen. Een flexibeler vergoeding zorgt zo voor flexibeler gebruik van auto, ov en fiets.

’s Ochtend de trein, ’s avonds de deelauto
En de toekomst? Als het aan mij ligt, zijn auto’s geen privébezit meer, maar rijden er alleen nog deelauto’s op de weg. Deelauto’s die je kunt achterlaten waar je maar wilt. Het begin is er: het aantal deelauto’s breidt zich uit als een olievlek. Dus wie weet, over tien jaar … reis ik ’s ochtends met de trein naar het werk, pak ik ’s avonds de deelauto terug naar huis en neemt mijn buurman die auto de volgende dag naar zijn werk. Deelt u mee?

Rob Salman, Human Resources Manager bij Tauw

 

Rob Salman

14 april 2015