Regio Stedendriehoek: Recept voor een succesvolle fietsactie

Ik krijg regelmatig de vraag wat het recept is van de succesvolle fietsactie Samen Schakelen in de regio Stedendriehoek. Sinds april 2014 schaften hierdoor al bijna 1.150 mensen een (elektrische) fiets met korting aan. Zij werken bij 118 werkgevers in de regio. En realiseren op dit moment samen wekelijks ruim 5.300 spitsmijdingen!

Ik deel ons recept graag met jullie. Maar bedenk wel: door het gebruik van regionale ingrediënten en de speciale liefde die er je als ‘kok’ (mobiliteitsadviseur) zelf in steekt, zal het resultaat overal weer net iets anders zijn. Maar het zal daardoor niet minder goed smaken.

Ingrediënten

  • een regio met (fiets)ambities
  • een pot met geld
  • een duidelijke regeling
  • goede communicatie
  • een veel gelezen regionale krant
  • enthousiaste werkgevers
  • een goede back-office

Voorbereiding

Zorg dat binnen het programma een duidelijke ambitie is opgenomen over maatregelen om spitsmijdingen te realiseren in het algemeen en het stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets in de regio in het bijzonder. Belangrijk is dat daar een budget aan is gekoppeld en dat er aandacht is voor verbetering van de fietsinfrastructuur.

Uitgekookte regeling

Werk de regeling uit, zodat die duidelijk is voor werkgevers én medewerkers. Kies voor het principe dat medewerkers alleen kunnen meedoen als hun werkgever deelneemt. Vraag die werkgevers ook inzicht te geven in hun mobiliteitssituatie. Wij lieten hen als aanmelding daarom een werkgeversverklaring invullen. Als de fietsvoorzieningen en -regelingen goed zijn, helpt dat namelijk bij het stimuleren van het gebruik ervan.

Stel duidelijke voorwaarden op waaronder medewerkers in aanmerking kunnen komen voor korting bij de aanschaf van een (elektrische) fiets, zoals het laten staan van de auto in minimaal de helft van het aantal woon-werkritten. Maak deze korting afhankelijk van de afstand, wij variëren van 150 tot 400 euro. Formuleer duidelijk wie eventueel nog meer korting kunnen krijgen. Zoals fietsers die overstappen naar de e-bike en daardoor mogelijk de overstap naar de auto uitstellen.

Voorgebakken communicatie uitrollen

Zet de communicatie over de regeling in gang. Zoek contact met de regionale pers. Al met één artikel op de voorpagina, zoals in ons geval de Stentor, weten in één klap veel mensen in de regio over de actie! Ondersteun dit met diverse communicatie-uitingen voor werkgevers en zet alles duidelijk op de website van het programma. Een goede aanvullende optie is de fietshandelaren in de regio te informeren over de regeling.

Bijgerechten

Bied aanvullende acties om werkgevers te helpen de actie nog succesvoller te maken. Wij organiseerden bijvoorbeeld een E-bike Probeerpool en een werksessie Fietsstimulering. Ook overwegen we een campagne.

Eters

Let op: zien eten doet eten. Enerzijds zullen werkgevers zich aanmelden en de actie gaan promoten onder hun medewerkers. Anderzijds nemen medewerkers zelf het initiatief als zij willen meedoen aan de regeling. Zo zorgen ze ervoor dat hun werkgever zich voor de actie aanmeldt en kunnen zij ook korting krijgen op de aanschaf van hun (elektrische) fiets.

De kers op de taart

Organiseer ten slotte de afhandeling van de aanvragen met een back-office. Het is heel belangrijk dat de beoordeling van de aanvragen, het versturen van de toezegging of afwijzing en de betaling correct gebeuren. En de blije, leuke reacties van de medewerkers die je daarop terugkrijgt, zijn de kers op de taart!

Gabriëlle Dijkstra-Van der Burg

5 november 2014