Regio Zwolle Kampen Netwerkstad: Bottom-up met ondernemers

Het hoofdkantoor van wehkamp.nl is een van de grotere bedrijven in de regio Zwolle-Kampen. Voor mij is het daarom niet meer dan logisch dat ik me inzet voor de bereikbaarheid van de regio. De druk op mobiliteit neemt almaar toe en de gevolgen daarvan worden steeds zichtbaarder. Het is van belang daar oplossingen voor te vinden.

Dat doen we binnen Zwolle Kampen Netwerkstad (ZKN) vooral door van het project Beter Benutten een gezamenlijk project te maken. We werken samen met een zo breed mogelijke selectie van ondernemers, afkomstig uit bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en de cultuursector. Ook IJsselhallen Zwolle, één van de publiekstrekkers, doet mee.

Huwelijken tussen bedrijven

Vaak worden programma’s van bovenaf opgelegd, maar voor échte betrokkenheid is een bottom-up-aanpak belangrijk. Alle ondernemers kampen met dezelfde (bereikbaarheids)problemen, waarom zou je die niet gezamenlijk aanpakken? Voor ROC’s en de hogeschool Windesheim is het van belang dat hun leerlingen goed bij de school kunnen komen. En hoe krijg je mensen naar een museum? Door een aantrekkelijk aanbod te doen in samenwerking met bijvoorbeeld de NS, een zogeheten ‘bereikbaarheidsarrangement’. Of door een huwelijk tussen culturele instellingen en de (parkeerplaatsen van de) IJsselhallen. Ook dat is een bereikbaarheidsarrangement. Wat dat betreft is veel mogelijk.

Onafhankelijk van plaats en tijd

Ook bij wehkamp.nl is mobiliteit een belangrijk thema. In het weekend stellen we ons parkeerterrein open voor bezoekers van de binnenstad. Het inkloksysteem voor onze medewerkers hebben we al een aantal jaar geleden afgeschaft: het gaat erom dat een taak goed wordt uitgevoerd, los van plaats en tijd. Wij bieden werknemers daarom de mogelijkheid en faciliteiten om te flexwerken of thuis te werken. Als ze naar kantoor komen, is dat meestal met de auto. Door de groei van het bedrijf wonen veel werknemers namelijk niet in de regio. We zijn bezig hiervoor oplossingen en alternatieven te bedenken. Bijvoorbeeld door steeds weer te vertellen hoe aantrekkelijk Zwolle is, ook om er te wonen.

Samen faciliteren

Uiteindelijk kun je daarmee een gedragsverandering teweegbrengen. Daarin ligt een grote rol voor bedrijven: zij moeten gedragsveranderingen mogelijk maken, ze faciliteren. Bijvoorbeeld door het mijden van de spits mogelijk te maken. En wehkamp.nl is nu in overleg met twee koplopers  in de buurt over een mogelijk gezamenlijke pendel vanaf het station.

Hoe andere ondernemers enthousiast worden? Bedrijven hebben vaak een enorm netwerk. Daar moeten we mee beginnen. Ik bel andere ondernemers op en zeg: ‘We hebben een geweldig mobiliteitsproject waaraan ook jij mee moet doen, laten we het erover hebben!” Als je je netwerk goed benut, gaat het balletje vanzelf wel rollen.’

Andries van Daalen

12 juni 2013