‘Met de Vrachtfietsactie halen we letterlijk auto’s van de weg’

Met drie regio’s in het oosten van het land (Zwolle-Kampen, Stedendriehoek en Twente) zijn we de Vrachtfietsactie gestart. We begonnen in december in Zwolle-Kampen, in maart en april was de actie in de regio Stedendriehoek en vanaf mei in Twente. Gedurende 2 maanden  kunnen ondernemers een week lang een vrachtfiets uitproberen. Daarna krijgen ze de mogelijkheid om de vrachtfiets met een bijdrage te kopen. Zo halen we letterlijk bestelauto’s van de weg. Met een vrachtfiets kunnen ondernemers zich sneller door de stad bewegen. Als ze eenmaal zo’n fiets hebben staan om uit te proberen, wordt de stap een stuk kleiner dan wanneer ze alleen hun auto voor de deur hebben.

Een praktische keuze

De beslissing om de actie van regio naar regio te laten reizen was in eerste instantie heel praktisch. We hebben de fietsen speciaal laten bestickeren met logo’s van de Vrachtfietsactie. Hadden we de actie in alle drie de regio’s tegelijkertijd uitgevoerd, dan waren er ontzettend veel fietsen nodig om overal neer te zetten.

Maar het kwam goed uit: zo konden we per regio leren en die ervaring meenemen naar de volgende locatie. Toen we in Zwolle-Kampen startten, moest de actie nog bekend worden. Maar we zagen al snel dat het aansloeg. Ook in de regio Stedendriehoek was er al vraag naar, nog voordat de fietsen daar überhaupt waren. En nu merk ik hetzelfde in Twente: twee weken voordat de actie begon waren er al 5 aanmeldingen.

Een uitkomst

In Zwolle-Kampen hebben ongeveer 10 ondernemers een fiets geprobeerd. Deelnemers zijn veelal binnenstadondernemers die simpelweg spullen moeten vervoeren. De typen ondernemingen die meedoen variëren sterk. Van een zorginstelling tot een webshop, tot een scholeninstelling. Eerst vervoerden ze alles met eigen auto’s en busjes. Het gaat om kleine hoeveelheden, maar te groot voor je eigen fiets. Een vrachtfiets is dan een uitkomst.

Bijdragen aan de fiets

Onze bijdrage is laagdrempelig. Als ondernemers besluiten dat ze een vrachtfiets willen kopen, geven we een bijdrage tot 1500 euro en maximaal 50% van het bedrag. Een vrachtfiets kost al snel 4000 euro. De ondernemer moet zelf dus nog veel inleggen en de drempel om zo’n investering te doen is redelijk hoog. Als ze de bijdrage willen, sluiten we een overeenkomst af met ondernemers waarin ze aangeven dat ze een week lang hun ritten zullen registeren. Zo kunnen we zien of ze de fiets ook echt gebruiken. In Zwolle-Kampen wilden veel ondernemers een fiets kopen: we hebben daar ons hele budget voor bijdragen uitgegeven.

Maatwerk

We hebben bewust gekozen om ondernemers de mogelijkheid te geven verschillende fietsen uit te proberen. Sommige fietsen hebben een grote bak voorop waar je veel volume mee kunt vervoeren, andere zijn meer bedoeld voor maaltijdbezorging. Dat gebeurt natuurlijk ook nog veel met auto’s of scooters in steden, maar juist daar kun je goed een fiets voor inzetten. We bedienen zo verschillende doelgroepen.

Soms is het echt maatwerk. Zo was er een glazenwasser in Zwolle die een model fiets wilde dat niet getest kon worden. Toen is hij zelf op de markt gaan kijken, nu laat hij een fiets maken waarop hij een trap mee kan nemen voor zijn werk. We willen hem daar ook in ondersteunen.

Laagdrempelig en succesvol

De Vrachtfietsactie loopt nog tot juli 2018. Ik durf niet te zeggen hoe het daarna verdergaat, maar hoop wel dat we ermee door kunnen gaan. We hopen sowieso dat meer mensen dit soort acties oppakken. Doordat het een redelijk laagdrempelige actie is, is het succesvol. Het slaat echt aan!

Meer weten over de Vrachtfietsactie? Kijk op www.vrachtfietsactie.nl.

Miranda Volker

23 mei 2018