Met goede begeleiding en zakelijke aanpak naar succes

Twente Mobiel loopt uitstekend, we hebben nu 72 partners aan ons verbonden. Dat zijn werkgevers uit de industrie, overheden, ziekenhuizen, maar tot voor kort weinig zorginstellingen. Voor ons genoeg reden om eens met ze in gesprek te gaan. Tijdens dat gesprek kwamen we erachter dat er heel veel zorgmedewerkers met de auto naar hun klanten gaan. Vaak simpelweg omdat dit vanuit het verleden zo gegroeid is.

Als werkgevers het gebruik van de fiets onder werknemers willen stimuleren, kan dat een aantal redenen hebben. In eerste instantie denk je misschien dat bereikbaarheid de belangrijkste reden is, maar wij hebben gemerkt dat gezondheidsbevordering en kostenbesparing voor werkgevers van groter belang zijn op dit gebied. Daarnaast wordt ook duurzaamheid vaak genoemd, omdat opdrachtgevers daar tegenwoordig steeds vaker om vragen.

Livio en Thuiszorg Mama

Livio en Thuiszorg Mama zijn twee zorginstellingen die graag het gebruik van de fiets onder werknemers wilden stimuleren. Bij het starten van een pilot vinden wij het van groot belang dat we niet zeggen: ‘Alsjeblieft, hier heb je wat fietsen. Ga het maar uittesten.’ De werkgever moet wel bereid zijn er een soort businesscase van te maken. Hoe kansrijk is het en hoe groot is de kans dat het beklijft? Gedurende de pilot vragen wij de deelnemers ook regelmatig hoe het bevalt en wat de knelpunten zijn. We snappen daarnaast ook best dat de werkgever pas echt gaat investeren als bewezen is wat de effecten zijn.

Uit de pilot bij deze twee organisaties kwam waardevolle informatie. Het leverde ten eerste een flinke tijdsbesparing op, met name in stedelijke gebieden. Ten tweede was er een kostenbesparing, aangezien de werknemers bijvoorbeeld geen parkeerkosten meer hoefden te betalen, en ook de gezondheidsbevordering kwam aan bod: de medewerkers waren fitter, omdat ze nu meer fietsten. Het laten staan van de auto was bovendien goed voor de duurzaamheid.

Geen ‘moetje’

Niet alleen de werkgevers waren tevreden, ook de werknemers vonden de pilot prettig. Erg belangrijk natuurlijk, want mensen houden zoiets pas vol als ze er zelf tevreden over zijn. Deze werknemers waren erg enthousiast. Ze gaven daarnaast wel aan dat het gebruik van de fiets geen ‘moetje’ moest worden. De auto moest een optie blijven. En gezien hun werkzaamheden, het feit dat het af en toe slecht weer is en werktijden, is dat ook logisch. Ze hebben soms late diensten, de afstanden kunnen groot zijn en ze moeten soms veel spullen meenemen. Het is ook verstandig om niet een bepaald vervoermiddel te verbieden.

Kennis uitwisselen kan nog beter

Tijdens het Beter Benutten Congres werd ik benaderd door enkele regio’s die geïnteresseerd waren in deze werkwijze. Hartstikke mooi natuurlijk! Dat is ook het fijne aan Beter Benutten, en zeker aan zo’n congres: je kunt kennis delen. Voor mij was dat dus kennis brengen aan de ene kant, maar ook kennis ophalen. Ik vind dat Maastricht bijvoorbeeld heel mooie dingen doet, net als Groningen. Daarnaast heb ik natuurlijk ook veel contact met de regio Zwolle-Kampen, omdat die zich in dezelfde provincie bevinden.

De kennisuitwisseling kan in mijn ogen echter nog wel wat beter. Als ik een idee heb, kijk ik altijd eerst even bij de buren of die al iets vergelijkbaars hebben bedacht. Je moet niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden, we moeten de voorbeelden binnen Beter Benutten ook daadwerkelijk beter gaan benutten. Er gebeuren al zoveel mooie dingen. Als we de kennisuitwisseling kunnen optimaliseren, kan het allemaal nóg mooier worden.

Rob Soeters

13 februari 2017