Vrachtfiets vervangt bestelbus… wie volgt?

Vrachtfiets vervangt bestelbus… wie volgt?

Eind 2017 startte Maastricht Bereikbaar een proef met elektrische cargo bikes. Ondertussen is gebleken dat de e-cargo bike in de binnenstad een prima alternatief is voor het bestelvervoer. In samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam onderzocht Maastricht Bereikbaar de meerwaarde van de inzet van elektrische vrachtfietsen. We blikken terug op de resultaten, samen met vier ondernemers.

Ondernemers konden een bedrag voor de aanschaf van een elektrische cargo bike vergoed krijgen door Maastricht Bereikbaar, als zij zes maanden meewerkten aan monitoring en evaluatie van het gebruik ervan en een bestelbus of personenauto lieten staan. Aan deze proef deden vier zeer diverse ondernemingen uit Maastricht mee: kapper aan huis HairVisit, Blanche Dael koffiebranderij & theepakkerij, evenementenbureau PP Events en studentenservicebedrijf Jules.  

Tim Gielen van Jules

“De elektrische cargo bike (een Urban Arrow met afsluitbare kist) zetten we in voor het bezorgen van pakketten en klein meubilair, klusjes, reparaties en voor schoonmakers”, vertelt Tim Gielen. “Voorheen gebeurde dit met een gewone fiets en een personenauto. We gebruikten de e-cargo bike tijdens de proefperiode twee à drie keer per week. Met name efficiëntie is voor ons een reden om de fiets in te zetten. We hebben al een hybride auto. Een extra vervoermiddel erbij mag niet slechter voor het milieu zijn dan elektrisch rijden. We hebben recent overwogen om een busje aan te schaffen, maar nu door de vrachtfiets hoeft dat even niet. Onze auto staat steeds vaker stil. We realiseren ons nu nog meer hoe inefficiënt de auto is.” 

Noël Wilmes van HairVisit

“Met de Babboe bakfiets doe ik dagelijks alle voorkomende kappersdiensten aan huis, inclusief kleurbehandelingen. Voorheen ging ik altijd met een personenauto. Ik neem knipspullen, föhn, soms een kinderstoel en een assortiment aan kleuren mee. En zelfs een mobiele wastafel!”, legt Noël Wilmes uit. “Dit is te veel voor een gewone fiets en het past goed in de e-cargo bike.Soms fiets ik wel 45 minuten achter elkaar. Bijvoorbeeld tot aan het vliegveld van Maastricht en ook over de grens naar Lanaken. Door het polyester deksel met geïntegreerde zonnepanelen dat ik ontwikkeld heb, is mijn actieradius groter. In mijn tweede prototype zit ook een zonnepaneel dat ik tijdens het parkeren kan uitschuiven. Motivatie voor mij voor de e-cargo bike is CO2-reductie en het is gezond. Ik heb gemiddeld 26 kilometer per dag gefietst. Ik parkeer mijn auto verder weg van huis, zodat ik niet in de verleiding kom om ‘m te gebruiken. We overwegen om één auto weg te doen. Ook in de winter heb ik heel veel gefietst, zelfs in de sneeuw ging dat prima!”

Peter van Helvert van PP Events

“Ik treed op als clown en lever ballonnen vanuit mijn eigen bedrijf aan huis. Ik heb de Urban Arrow e-cargo bike veel gebruikt, ook voor woon-werkverkeer bij de baan die ik naast mijn eigen bedrijf heb”, legt Peter uit. “Ook bij regen fiets ik, mét regenpak. Ik rijd wisselende routes waar ik voorheen alles met de bestelbus deed. Dat komt gemiddeld 3 keer per week voor. Vooral voor klussen in de binnenstad is het erg gemakkelijk. Ik heb besloten de bestelauto te verkopen, die was echt overbodig geworden! Ritten buiten Maastricht doe ik voortaan met mijn privéauto. Dus weer een dieselauto minder op de weg! Ik bespaar nu op benzine, verzekering en wegenbelasting. Je moet omdenken als bedrijf, vind ik. Niet automatisch de auto pakken, maar je afvragen: kan het ook op een andere manier? Alle bedrijven zouden het eens moeten proberen!”

Charles Ubachs van Blanche Dael

Charles Ubachs: “Wij gebruiken de e-cargo bike (Urban Arrow) voor een dagelijkse rit tussen de koffiebranderij & theepakkerij, het kantoor van Blanche Dael en onze winkel aan de Wolfstraat. Soms zijn dit twee ritten per dag. De elektrische vrachtfiets wordt ook gebruikt voor zakelijke afspraken in de stad, dat gaat sneller dan met de auto. Ook nu de proef is afgelopen, blijven we met de e-cargo bike fietsen. Het is bij ons nog geen vervanging voor een bestelbus, omdat die toch nog nodig is voor grotere, zwaardere bestellingen.” 

Voordelen

Alle vier de deelnemers vinden dat de fiets goed bevalt en prettig in het gebruik is. Je kunt er voldoende in meenemen. In de binnenstad is de e-cargo bike sneller en gemakkelijker, ook omdat je de eenrichtingswegen kunt gebruiken.Charles Ubachs:“Het is mooi dat je met 27 km per uur over de brug kan en geen last hebt van tegenwind.” Allemaal krijgen ze leuke reacties van klanten en op straat. Noël Wilmes heeft veel lol in het rondfietsen: “Ik zie meer van de omgeving, het geeft mij een vrij gevoel. Ik hoef niet meer extra te gaan sporten in het weekend. Ik spaar ongeveer 400 euro per jaar aan parkeergeld uit met de elektrische bakfiets. Ook mijn spierkracht wordt groter. Sinds ik fiets heb ik voor het eerst in 10 jaar geen behandeling van de fysio nodig gehad aan mijn rug!” Peter van Helvert gaat met de fiets veel gemakkelijker over bijvoorbeeld pleinen heen: “Met de bestelbus moet je er vaak omheen, de bus verder neerzetten en lopen. Het niet hoeven zoeken naar een parkeerplek levert tijdwinst op. Ik spaar veel parkeergeld uit, ik doe mijn optredens met mijn fiets in plaats van dat ik de auto in de stad moet parkeren. Ik voel me fitter en sportiever door de e-bike, en je zweet bijna niet en dat is ook een voordeel.” Charles Ubachs geeft aan voor Blanche Dael de voordelen de snelheid, vitaliteit van medewerkers en schone lucht zijn. En het is een eyecatcher. 

Leerpunten

Voor alle vier de deelnemers was het in het begin even wennen met de e-cargo bike in het verkeer. De fiets is wat langer en je hebt een redelijke snelheid waar andere weggebruikers aan moeten wennen. Je moet erop anticiperen bij het inhalen. Verder zijn de fietspaden niet erg goed berekend op bakfietsen, zeker niet bij het inhalen van fietsers en bromfietsers. Bij Jules hadden ze nog geen goede, afsluitbare fietsenstalling, dat was niet altijd handig. En ze moesten nog leren om de planning voor de e-cargo bike intern goed te regelen. Noël Wilmes is ook anders gaan plannen om de afstand tussen klanten te verkleinen. Verder noemt een aantal deelnemers dat je moet opletten dat je ‘m vaak genoeg oplaadt.Charles Ubachs vindt het lastig om de fiets in de Wolfstraat te stallen. Je kunt er vaak alleen even staan voor laden/lossen. Bij lang parkeren word je aangesproken door handhavers. 

Tips aan de gemeentes

Als belangrijkste tip voor de gemeente vinden de ondernemers dat er meer goede stallingen voor de bakfietsen moeten komen, ook in het centrum: “Er zijn wel parkeerplekken maar het kost soms wel € 120,- in de maand om die af te huren. Dat weegt niet op tegen de besparing. De gemeente zou moeten nadenken over een parkeervergunning voor de deur voor bakfietsen. Ook is tot nu toe de fietsenstalling bij het station de enige bewaakte fietsenstalling waar de fiets in past, dat moeten er meer worden. En het zou goed zijn om bredere of tweebaans fietspaden te hebben.” Ook de promotie van de elektrische cargo bike kan beter, vinden de ondernemers. Bijvoorbeeld via mailings aan ondernemers. Of door gericht bedrijven in de binnenstad te benaderen die de fiets ook kunnen gebruiken, want goed voorbeeld doet goed volgen!

7 juni 2018