Stadslogistiek raakt in stroomversnelling sinds Greendeal ZES

In 2025 willen Enschede, Zwolle en Deventer hun binnensteden emissievrij kunnen bevoorraden. Daartoe hebben gemeenten en ondernemers in juli 2017 Greendeal Zero Emissie Stadslogistiek, kortweg de Greendeal ZES, ondertekend. De stadslogistiek van Enschede krijgt met deze samenwerking meer handen en voeten. Ook worden de commerciële voordelen zichtbaar.

Dat beaamt Henri Hannink, manager post bij MSG, nieuwkomer in het project. “Wij zijn er voor de eerste en laatste kilometers van goederentransport en post. Dat betekent dat vervoerders met vrachtwagens en busjes hun spullen kunnen afleveren bij onze goederenhubs aan de rand van de stad. Wij zorgen voor zo schoon mogelijk transport naar de eindbestemming: eerst fietskoeriers, dan met elektrisch vervoer, dan aardgas en uiteindelijk pas diesel. Alles in afstemming met ondernemers over wanneer ze hun spullen bezorgd willen hebben.”

Milieu en mensen

MSG Koeriers kan meer, stelt Henri Hannink: “We kunnen ook pakketten, post en bepaalde soorten afval mee terugnemen. We kunnen samen met de sociale werkplaats verpakkingsmateriaal als plastic, papier en karton hier verwijderen, dan zit een ondernemer er niet meer mee opgescheept. Nog een ander voordeel is dat we op en top sociaal ondernemer zijn. Driekwart van onze werknemers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt maar kunnen hier uitstekend hun draai vinden. Zo zetten we ons in voor Enschede op milieu, menselijk en commercieel gebied. Als geboren en getogen Enschede-er word ik daar heel blij van.”

Kantelmoment

Tot voor kort was het probleem dat niemand zich ‘eigenaar’ van de binnenstadproblemen voelde, stelt Hannink. “Ondernemers wilden eenvoudigweg hun pakketten ontvangen, hoe dan ook. Leveranciers konden altijd de binnenstad in. De gemeente was hen behulpzaam. Maar nu hebben we een kantelmoment: steeds meer mensen willen dat de stad leefbaarder wordt met minder auto’s en CO2. Dat krijgt handen en voeten met de ondertekening van Greendeal Zes. Provincie en gemeente denken actief mee, we kunnen beginnen met opschalen, bijvoorbeeld met een bedrijf als Lekkerland.”

Logistieke verandering Lekkerland

Lekkerland heeft een wagenpark van ruim 150 vrachtwagens en sprinters, waarvan de helft milieuvriendelijke multitemperatuurwagens, vertelt Bas Wouters, Manager Supply Chain Planning. “Steeds meer binnensteden hebben stadsrestricties, wat betekent dat we meer vrachtwagens nodig hebben om binnen die tijd alle bestellingen af te leveren. Dus moet je een andere logistieke weg inslaan. Lekkerland ging niet over één nacht ijs; onder meer de TU Eindhoven heeft onderzoeken gedaan naar de effecten van dit anders-logistiek denken.”

Goederenhubs

In een aantal steden heeft Lekkerland al goede ervaringen met goederenhubs, vertelt Wouters. “In eerste instantie voelt het vreemd dat je bestellingen bij zo’n ontkoppelpunt aflevert en voor die laatste kilometers transport betaalt. Maar qua kilometers en tijd besparen we zoveel dat het een kostenneutrale oplossing is. Mijn chauffeurs kunnen elders nog een extra stop maken, we kunnen de planning optimaliseren en bovendien voor anderen ‘Lekkerland-vreemde’ goederen ophalen bij hubs. Tevens levert het ons een lagere CO2 footprint op.”

Kosten/baten/regieverschuiving

Freek Boele, zorglogistiek makelaar Overijssel en Elize Radema van de gemeente Enschede vinden de ontwikkelingen bemoedigend. Veel Enschedese ondernemers zitten op één lijn en willen gezamenlijk wat meer druk op hun leveranciers uitoefenen. Boele en Radema gaan ook andere zaken uitproberen zoals laadpunten opzetten voor de koeling in auto’s. Daarbij trekken ze gezamenlijk op: ‘Beter Benutten Twente’, de gemeente Enschede, leveranciers en ondernemers. De burgers worden binnen afzienbare tijd er zeker ook bij betrokken.”

 

 

27 oktober 2017