Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? Bekijk dan de online versie. Talking Traffic Update #40
Platform Beter Benutten
Hoofdafbeelding
 

Talking Traffic Update #40
Innovatie in mobiliteit

Inhoud

Partnership Talking Traffic gelauwerd in Montréal
Programma Partnership Talking Traffic in Houten
Talking Traffic legt accent op datagedreven overheid tijdens Inspiratiedagen voor Centrale informatievoorziening Rijkswaterstaat
Open colleges Smart Mobility in Zwolle
iDiensten enthousiast ontvangen tijdens tweede landelijke Summit
In de media
Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic
Kalender



Partnership Talking Traffic gelauwerd in Montréal

Partnership Talking Traffic gelauwerd in Montréal

Deelnemende bedrijven aan het Partnership Talking Traffic ontvingen tijdens het 24e ITS World Congress in Montréal in Canada op 31 oktober de ITS Hall of Fame Award 2017 in de categorie Industry Europe. De Award werd aan de bedrijven uit het Partnership toegekend door Ertico - ITS Europe, ITS Asia - Pacific en ITS America. Een vertegenwoordiging van de drie clusters, bestaande uit Cees de Wijs namens Dynniq, Olle Isaksson namens Ericsson en Jan Linssen namens MTVNL, nam deze met gepaste trots in ontvangst.

De directieraad van het ITS World Congress besloot in 2010 om veelbelovende persoonlijke en corporate prestaties te verkiezen voor een ITS Hall of Fame. De Awards bieden een waardevolle gelegenheid om successen op het gebied van ITS in de schijnwerpers te zetten.

Ook de andere partners genoten van deze bijzondere erkenning. Freek van der Valk deelde namens Swarco op Twitter en LinkedIn: ‘Samen met de mannen van IenW, Rijkswaterstaat en Swarco Board de trophy even gestreeld. Goed moment om als partner te genieten van deze erkenning. Op naar een substantiële uitrol van iVRI’s in Nederland.’




Programma Partnership Talking Traffic in Houten

Programma Partnership Talking Traffic in Houten

Tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren in Houten op 22 en 23 november praat het Partnership Talking Traffic bezoekers bij over de actuele stand van zaken: hoever zijn we met ontwikkeling, productie en testen? Na een speciale opening van de beurs door het Partnership, starten we woensdagochtend 22 november met de plenaire sessie ‘Talking Traffic in gesprek’ (tussen 10.30 en 12.00 uur). Met elkaar praten over schoner, veiliger en comfortabeler is mooi, maar laten zien wat concreet beschikbaar is en komt om dat te realiseren, is immers nog veel mooier. 

Maak kennis met nieuwe diensten
In de algemene stand van het Partnership Talking Traffic krijgen bezoekers een sneak preview van de nieuwe diensten voor weggebruikers. Gebruikstoepassingen staan centraal, vanuit het perspectief van de eindgebruiker én de wegbeheerder. Wat betekent Talking Traffic in termen van netwerkmanagement en welke concrete mogelijkheden komen er beschikbaar? In de directe nabijheid van de Partnership-stand staan ook diverse partners met een eigen stand. Zij organiseren ook diverse sessie(s).

Tijdens deelsessies op beide dagen gaan we onder meer in op de betekenis van Talking Traffic voor wegbeheerders en weggebruikers, de intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI), en mogelijkheden van Talking Traffic voor de logistieke sector. 

Lees meer




Talking Traffic legt accent op datagedreven overheid tijdens Inspiratiedagen voor Centrale informatievoorziening Rijkswaterstaat

Talking Traffic legt accent op datagedreven overheid tijdens Inspiratiedagen voor Centrale informatievoorziening Rijkswaterstaat

De digitalisering van mobiliteit heeft grote gevolgen voor het verkeersmanagement en de rol van de overheden. De bijeenkomst over de transitie naar een datagedreven overheid was dan ook als eerste vol geboekt in de aanloop naar de RWS CIV Inspiratiedagen op 31 oktober en 1 november. Niet verwonderlijk, want nog niet eerder werden de koploperprojecten van het Partnerschap Talking Traffic en Blauwe Golf Verbindend binnen de Centrale informatievoorziening (CIV) van Rijkswaterstaat toegelicht. Daarnaast presenteerden KPN en Be-Mobile zich op de informatiemarkt en toonde Vialis de werking van een iVRI als onderdeel van de Tesla-proefritten.

Lees meer




Open colleges Smart Mobility in Zwolle

Open colleges Smart Mobility in Zwolle

De provincie Overijssel organiseert een serie van acht kennis- en inspiratiebijeenkomsten over toepassingen van slimme mobiliteit in Overijssel, in de periode vanaf november 2017 tot 9 maart 2018. In een Open College Tour gaan adviseurs, ambtenaren, studenten en andere belangstellenden met elkaar in gesprek. In de bijeenkomsten wisselen ze kennis en ervaringen uit en ontdekken ze kansen voor slimme mobiliteit in Overijssel. Op het programma staan onder andere: Onveiligheid in het verkeer: hoe voorkom je dat smart? Hoe werkt communicatie tussen auto’s, verkeerslichten en wegen? En: wat is de impact van zelfrijdende auto’s op ons verkeer?

Lees meer




iDiensten enthousiast ontvangen tijdens tweede landelijke Summit

iDiensten enthousiast ontvangen tijdens tweede landelijke Summit

Op 3 november presenteerden de partners uit het programma iCentrale de eerste versies van meer dan twintig iDiensten voor mobiliteit, veiligheid en centrales. Dat deden zij op de tweede Summit ‘Mobility, Safety and Smart Centres as a Service’ in Sassenheim. Met deze iDiensten kunnen gemeenten en provincies hun prestaties op het gebied van stads- en wegbeheer verbeteren, reizigers beter gaan bedienen en daarmee ook nog eens veel geld besparen.

Lees meer




In de media

In de media

Waymo test zelfrijdende auto’s in Arizona zonder bestuurder

Voor het eerst in de geschiedenis rijden zelfrijdende auto’s zonder bestuurders op de openbare weg. Waymo, onderdeel van Google dat gespecialiseerd is in autonome voertuigen, test zijn wagens in de stad Phoenix in de Amerikaanse staat Arizona.
De komende maanden gaat Waymo de dienst aanbieden aan publiek. De toekomstige passagiers kunnen via een knoppenmenu hun bestemming aangeven en er komt ook een noodknop voor hulp.
Hoewel de modellen van Waymo bij slecht weer nog een bestuurder nodig hebben, zal deze ontwikkeling de auto-industrie op haar kop zetten.

Carlo van de Weijer, onderzoeker Slimme mobiliteit TU Eindhoven, stelt in het Volkskrantartikel dat het nog wel even zal duren voordat deze auto’s buiten de Verenigde Staten gaan rijden. Hij verwacht dat vooral het openbaar vervoer het zwaar kan krijgen als de autonome auto echt opmars maakt.
(Bron: de Volkskrant)

Nederlandse automobilist gebruikt verkeersapps het meest 

Apps die je helpen om van A naar B te gaan, zijn in Nederland inmiddels ruimschoots ingeburgerd. Vooral verkeersapps zijn populair. Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt een applicatie zoals Google Maps, Flitsmeister of Waze in de auto. En dat is veel vaker dan de gemiddelde Europeaan. Uit Europees onderzoek van ALD Automotive blijkt namelijk dat 29 procent van de Europeanen minimaal één keer per maand gebruikt maakt van dit soort apps, terwijl 52 procent van de Nederlanders dit doet.

Apps voor openbaar vervoer staan bij Nederlanders op de tweede plek (47 procent). Gevolgd door taxi-apps, zoals die van Uber en TCA (15 procent).

In andere Europese landen worden apps voor openbaar vervoer het meest gebruikt en ook Carpool-apps staan hier in de top 3. (Bron ANP)


Veel slimme snufjes in nieuwe auto's nauwelijks gebruikt

Moderne auto's zitten vol met technische handige snufjes. Maar bestuurders maken er nog nauwelijks gebruik van, doordat ze de mogelijkheden van hun auto niet kennen. Het gaat om systemen die de bestuurder waarschuwen voor gevaar. Soms grijpen de hulpmiddelen ook zelf in. Verkeerskundigen vinden het onbenut laten van deze systemen een gemiste kans voor de verkeersveiligheid en filebestrijding.

Connecting Mobility deed onderzoek onder bijna 1400 zakelijke rijders. ‘We dachten: die hebben vaak moderne auto's en zullen wel weten wat de auto allemaal kan’, zegt onderzoekster en verkeerspsycholoog Ilse Harms tegen de NOS. ‘Maar dat valt dus tegen.’
Het meest gebruikt worden cruisecontrol en navigatiesystemen, maar extra mogelijkheden als Adaptive cruisecontrol, Distance alert, verkeersbordenherkenning blijven onbenut. Ook Lane departure warning, die waarschuwt als de auto afwijkt van de rijstrook, staat meestal uit. (bron: AD en NOS)

Ook thuis eens uitleggen en laten zien hoe dat werkt met de zelfrijdende auto? In deze uitzending van Klokhuis zetten ze alles op een rijtje.




Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic

Agenda werkbijeenkomst IPS Talking Traffic Houd voor programma en locatie van donderdag 16 november de berichten op www.dutchmobilityinnovations.com in de gaten. 



Kalender

Kalender
  • 22 - 23 november: Verkeer, Mobiliteit en Parkeren in Houten
  • 28 november: Data gedreven Beleidsontwikkeling in De Nieuwe of Litéraire Sociëteit De Witte, Den Haag
  • 28 november 15.30 - 19.00 uur: Practical Knowledge Café over de meta-evaluatie Fiets, pilots Gedrag en MaaS bij IenM, Multipurposeroom 2e etage, Rijnstraat 8, Den Haag
  • 29 november 10.00 - 15.00 uur: Marktconsultatie MaaS van het ministerie van IenW en regionale overheden in Sheraton Schiphol Airport
  • 26 februari - 1 maart 2018: Mobile World Congress, Barcelona
  • 6 maart 2018: Nieuw congres over Mobility as a Service, georganiseerd door Verkeersnet
  • 20 - 23 maart 2018, Intertraffic, RAI Amsterdam



Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave
van de programmadirectie Beter
Benutten van het Ministerie van
Infrastructuur en Milieu


Wilt u deze nieuwsbrief niet langer ontvangen? Klik dan hier

 
Platform Beter Benutten
 
Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor jou is bestemd. Indien je niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan je is toegezonden, word je verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten.

This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.